Meldingen openbare ruimte
Mijn opdracht was de snelheid van afhandelen van meldingen te verbeteren. Samen met de medewerkers is het proces in beeld gebracht en zijn enkele stappen uit het proces gehaald. Ook zijn de buitendienstmedewerkers gaan werken met een tablet. Ik heb deze overstap geïnitieerd en begeleid. De investering in de digitale vaardigheden van de medewerkers heeft een positief effect op de meldingen en de andere werkzaamheden gehad. Het eindresultaat voor de inwoners is een snellere afhandeling van meldingen.
Evenementen vergunning
Samen met 2 andere lean experts heb ik gewerkt aan verbetering van alle werkprocessen rondom evenementen. De organisatoren waren ontevreden over de communicatie rondom de dienstverlening en de samenwerking intern liep niet naar wens. Met klantinterviews zijn de wensen van evenementenorganisaties in beeld gebracht. Ook zijn alle processtappen met de medewerkers geanalyseerd. Verbetering wordt in stappen doorgevoerd en richt zich op hoofdzakelijk op de communicatie. Tijdens dit traject is veel aandacht besteed aan de samenwerking. De opmerking: ‘Ik heb nooit geweten dat jullie dat zo doen’, is vaak gemaakt. De samenwerking is verbeterd doordat medewerkers elkaar en elkaars werk beter leren kennen.
Signalen
Signalen is een meldingen systeem voor overheden. Het is ontwikkeld bij de gemeente Amsterdam en door de VGN bruikbaar gemaakt voor alle overheden. De VNG heeft hiervoor intensief samengewerkt met de gemeente ’s-Hertogenbosch (eerste nieuwe gebruiker). Mijn opdracht bij de gemeente ’s-Hertogenbosch was om te adviseren over werkprocessen en die te vertalen naar de inrichting van Signalen. Het in een team te werken aan de doorontwikkeling van een nieuw systeem en procesoptimalisatie heeft veel opgeleverd. Het resultaat is een gebruiksvriendelijk systeem, verbeterde dienstverlening en grote stappen in procesverbetering.